دکتر عباسی
استاد رائفی پور
فروشگاه سایت

جستجو




در اين سایت
در كل اينترنت

آمار

هم‌سنگران

>

آخرین نظرات

https://www.zahra-media.ir/wp-content/uploads/2022/01/932618.jpg

۲۹۴ جلسه

۱ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۵۰.mp3 ۱ ۱۵۰ ۲۱۸ ۳ وأنت اذا حللت معنى الوجود الحادث الى عدم سابق
۲ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۵۱.mp3 ۱ ۱۵۱ ۲۲۰ ۷ ومن الشواهد فی ذلک حراره النار الفائضه من جوهرها
۳ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۵۲.mp3 ۱ ۱۵۲ ۲۲۱ ۱۳ فصل فی أن الممکن ما لم یجب بغیره لم یوجد لما یتقن أن
۴ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۵۳.mp3 ۱ ۱۵۳ ۲۲۴ ۳ فی أن کل ممکن محفوف بالوجوبین وبالأمتناعین
۵ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۵۴.mp3 ۱ ۱۵۴ ۲۲۵ ۵ وأما بیان الثانی فلأن صدق مفهوم الموجود على
۶ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۵۵.mp3 ۱ ۱۵۵ ۲۲۶ ۶ ومن هاهنا وضح أن وجوب الوجود فی المرکب من
۷ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۵۶.mp3 ۱ ۱۵۶ ۲۲۷ ۰ وثانیها أن یقاس الیها بحسب تقییدها بالطرف الواقع
۸ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۵۷.mp3 ۱ ۱۵۷ ۲۳۰ ۵ فصل فی أن الممکن قد یکون له امکانات وقد لا یکون
۹ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۵۸.mp3 ۱ ۱۵۸ ۲۳۱ ۳ وبعضها مما لا یکفی ذاته ومقوماته الذاتیه فی قبول الوجود
۱۰ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۵۹.mp3 ۱ ۱۵۹ ۲۳۱ ۲۲ فقد ثبت أن لبعض الممکنات امکانین أحدهما
۱۱ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۶۰.mp3 ۱ ۱۶۰ ۲۳۳ ۲ والبارى تعالى فوق الجمیع هو الأول بلا أول کان قبله
۱۲ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۶۱.mp3 ۱ ۱۶۱ ۲۳۵ ۳ ولأن الامکان الذاتی منبع الامکان استعدادی
۱۳ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۶۲.mp3 ۱ ۱۶۲ ۲۳۶ ۵ فصل فی بعض أحکام الممتنع بالذات وأعلم أن
۱۴ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۶۳.mp3 ۱ ۱۶۳ ۲۳۷ ۵ وبالجمله فکما أن الاستلزام فی الوجود بین الشیئین
۱۵ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۶۴.mp3 ۱ ۱۶۴ ۲۳۸ ۱ فی أن الممتنع أو المعدوم کیف یعلم کل ما کان معلوما
۱۶ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۶۵.mp3 ۱ ۱۶۵ ۲۴۰ ۳ فصل أن الممتنع کیف یصح أن یستلزم ممتنعا آخر –
۱۷ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۶۶.mp3 ۱ ۱۶۶ ۲۴۱ ۰ ومن الناس من یکتفی فی الحکم بجواز اللزوم بین –
۱۸ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۶۷.mp3 ۱ ۱۶۷ ۲ ۴۳۱ ۵ وحق الدفع والحل ما فی الشفاء أن الصغرى کاذبه
۱۹ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۶۸.mp3 ۱ ۱۶۸ ۲۴۴ ۴ والمشهور فی کتب القوم من الدلائل على زیاده الوجود
۲۰ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۶۹.mp3 ۱ ۱۶۹ ۲۴۵ ۶ فصل فی اثبات أن وجود الممکن عین ماهیته خارجا
۲۱ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۷۰.mp3 ۱ ۱۷۰ ۲۴۷ ۴ تقدما زمانیا أو ذاتیا فیلزم المحالات بل غایه
۲۲ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۷۱.mp3 ۱ ۱۷۱ ۲۴۷ ۱۴ وهم وفهم وما یقال انا نتصور الماهیه مع الذهول
۲۳ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۷۲.mp3 ۱ ۱۷۲ ۲۴۸ ۰ هو أن الماهیات کلها وجودات خاصه وبقدر ظهور نور
۲۴ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۷۳.mp3 ۱ ۱۷۳ ۲۴۹ ۱۵ والمشهور من مذهب الحکماء المشائین أنه کذلک فی
۲۵ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۷۴.mp3 ۱ ۱۷۴ ۲۵۱ ۸ وقالت طائفه ان موجودیه الواجب بکون ذاته تعالى
۲۶ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۷۵.mp3 ۱ ۱۷۵ ۲۵۲ ۵ واقتصر فی بیان ذلک على قوله واذا کان ذاتی على
۲۷ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۷۶.mp3 ۱ ۱۷۶ ۲۵۴ ۵ وأما الثانی فبأن نقول لمن اعترف وهو جمهور المشائین
۲۸ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۷۷.mp3 ۱ ۱۷۷ ۲۵۵ ۱۴ ثم ان الدائر على السنه طائفه من المتصوفه أن –
۲۹ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۷۸.mp3 ۱ ۱۷۸ ۲۵۷ ۳ فانظر ما أعجب حال الوجود من جهه اختلافات العقلاء
۳۰ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۷۹.mp3 ۱ ۱۷۹ ۲۵۸ ۰ ومنها اختلافهم فی أن الوجود سواء کان حقیقیا أو –
۳۱ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۸۰.mp3 ۱ ۱۸۰ ۳۶۰ ۷ وبه قوام الأشیاء لأن الوجود لو لم یکن لم یکن شیء
۳۲ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۸۱.mp3 ۱ ۱۸۱ ۲۶۱ ۱۲ وایجاده للأشیاء اختفاؤه فیها مع اظهار ایاها و
۳۳ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۸۲.mp3 ۱ ۱۸۲ ۲۶۳ ۰ المنهج الثالث فی الأشیاء الى نشأه أخرى للوجود
۳۴ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۸۳.mp3 ۱ ۱۸۳ ۲۶۴ ۱۰ والثانیه هی أن الله تعالى قد خلق النفس الانسانیه
۳۵ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۸۴.mp3 ۱ ۱۸۴ ۲۶۵ ۱۱ فللنفس الانسانیه فی ذاتها عالم خاص بها من
۳۶ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۸۵.mp3 ۱ ۱۸۵ ۲۶۶ ۱۲ ویؤید ذلک ما قاله الشیخ الجلیل محی الدین الاندلسی
۳۷ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۸۶.mp3 ۱ ۱۸۶ ۲۶۷ ۲ فمتى طرء على العارف غفله عن حفظ ما خلق عدم
۳۸ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۸۷.mp3 ۱ ۱۸۷ ۲۶۸ ۱۳ واعترض علیه بأنه لا یجوز أن یحصل العلم بالمعدوم
۳۹ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۸۸.mp3 ۱ ۱۸۸ ۲۶۹ ۱۴ الطریقه الثانیه أنا نحکم على أشیاء لا وجود لها
۴۰ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۸۹.mp3 ۱ ۱۸۹ ۲۷۱ ۱۷ بل الجواب أن یقا ان المحمول الخارجی أیضا –
۴۱ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۹۰.mp3 ۱ ۱۹۰ ۲۷۳ ۱۶ وللشیخ الرئیس رساله مفرده فی هذا الباب شنع فیها
۴۲ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۹۱.mp3 ۱ ۱۹۱ ۲۷۵ ۱۳ وقد حکى عن بعض حذاق الأطباء معالجه بعض الملوک
۴۳ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۹۲.mp3 ۱ ۱۹۲ ۲۷۷ ۵ فصل فی ذکر شکوک انعقادیه وفیه فلوک اعتقادیه عنها
۴۴ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۹۳.mp3 ۱ ۱۹۳ ۲۷۸ ۶ وبوحه آخر یلزم على فرض کون هذا المعنى حبسا –
۴۵ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۹۴.mp3 ۱ ۱۹۴ ۲۷۹ ۱۱ فقد علم بما ذکروا أن مفهوم العرض أعم من مقوله الجواهر
۴۶ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۹۶.mp3 ۱ ۱۹۶ ۲۸۲ ۴ قال بعض أهل الکلام فی دفع الاشکال المذکور وهو کون
۴۷ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۹۷.mp3 ۱ ۱۹۷ ۲۸۲ ۴ قال بعض أهل الکلام فی دفع الاشکال المذکور
۴۸ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۹۸.mp3 ۱ ۱۹۸ ۲۸۳ ۱۶ على أن الحدوث والتجدد ینافی کون الشیء عقلا –
۴۹ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۱۹۹.mp3 ۱ ۱۹۹ ۲۸۷ ۹ نعم من استنار قلبه بنور الله وذاق شیئا من علوم الملکوتین
۵۰ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۰۰.mp3 ۱ ۲۰۰ ۲۸۸ ۴ وتلک الذوات العقلیه وان کانت قائمه بذواتها
۵۱ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۰۱.mp3 ۱ ۲۰۱ ۲۸۹ ۱۹ والحاصل ان النفس عند ادراکها للمعقولات الکلیه
۵۲ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۰۲.mp3 ۱ ۲۰۲ ۲۹۱ ۶ وأما العقلیات فبارتفاء النفس الیها واتصالها بها
۵۳ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۰۳.mp3 ۱ ۲۰۳ ۲۹۲ ۱۲ تحقیق وتفصیل اعلم أن حمل شیء على شیء و –
۵۴ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۰۴.mp3 ۱ ۲۰۴ ۲۹۴ ۶ فاذا تمهدت هذه المقدمه فنقول ان الطبائع الکلیه
۵۵ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۰۵.mp3 ۱ ۲۰۵ ۲۹۷ ۱۱ وبالجمله حمل مفهوم الکم على هذه الأنواع کحمل مفهومه
۵۶ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۰۶.mp3 ۱ ۲۰۶ ۲۹۹ ۲ الاشکال الثانی أنا نتصور جبالا شاهقه وصحاری
۵۷ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۰۷.mp3 ۱ ۲۰۷ ۳۰۰ ۱۳ فذهب أفلاطن والقدماء من الحکماء والکبار وأهل
۵۸ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۰۸.mp3 ۱ ۲۰۸ ۳۰۲ ۱۱ ومن هاهنا یعلم أن الصور الشجیه لیست مثل
۵۹ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۰۹.mp3 ۱ ۲۰۹ ۳۰۳ ۱۱ والثانی أن الصور المرآتیه عنده موجوده فی عالم المثال
۶۰ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۱۰.mp3 ۱ ۲۱۰ ۳۰۵ ۱۴ وقد علمت من طریقتنا فی دفع الاشکال الأول
۶۱ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۱۱.mp3 ۱ ۲۱۱ ۳۰۷ ۶ والحق أن مذهب افلاطون ومن سبقه من
۶۲ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۱۲.mp3 ۱ ۲۱۲ ۳۰۸ ۹ والجواب عنه بوجوه الأول وهو من جمله العرشیات
۶۳ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۱۳.mp3 ۱ ۲۱۳ ۳۰۹ ۱۲ الوجه الثانی وهو أیضا مما یستفاد من الرجوع الى
۶۴ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۱۴.mp3 ۱ ۲۱۴ ۳۱۱ ۶ الاشکال الخامس أن الذهن موجود فی الخارج
۶۵ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۱۵.mp3 ۱ ۲۱۵ ۳۱۲ ۳ الاشکال السادس أنه یلزم أن یوجد فی اذهاننا
۶۶ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۱۶.mp3 ۱ ۲۱۶ ۳۱۳ ۸ کقولنا واجب الوجود وتشخصه عین ذاته ووحدته
۶۷ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۱۷.mp3 ۱ ۲۱۷ ۳۱۵ ۸ وسلک بعض الأماجد مسلکا دقیقا قریبا من التحقیق
۶۸ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۱۸.mp3 ۱ ۲۱۸ ۳۱۷ ۱۴ فان کان المراد بوجود الأشیاء بأنفسها فی الذهن
۶۹ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۱۹.mp3 ۱ ۲۱۹ ۳۲۰ ۰ وغایه ما یمکن لأحد أن یقول من قبل القائل بانقلاب
۷۰ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۲۰.mp3 ۱ ۲۲۰ ۳۲ ۸ فان قلت ما ذکرته لا یطابق قواعد القوم ولا یظهر صحته
۷۱ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۲۱.mp3 ۱ ۲۲۱ ۳۲۳ ۱۵ فصل فی بیان مخلص عرشى فی هذا المقام وهاهنا –
۷۲ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۲۲.mp3 ۱ ۲۲۲ ۳۲۴ ۱۳ وتحقیق الحق أنه کما یوجد فی الخارج شخص کزید مثلا
۷۳ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۲۳.mp3 ۱ ۲۲۳ ۳۲۷ ۰ المرحله الثانیه فی تتمه أحکام الوجود وما یلیق بأن
۷۴ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۲۴.mp3 ۱ ۲۲۴ ۳۲۹ ۰ نعم اذا قلنا ثبوت ((ب لألف )) کذا فقد جعلناه منظورا
۷۵ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۲۵.mp3 ۱ ۲۲۵ ۳۳۰ ۱۵ وهم وتنبیه ان بعضا من أجله العلماء المتأخرین
۷۶ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۲۶.mp3 ۱ ۲۲۶ ۳۳۲ ۰ فصل فی أن الوجود على أی وجه یقال أنه من المعقولات
۷۷ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۲۷.mp3 ۱ ۲۲۷ ۳۳۴ ۹ تبصره ان من الصفات مالها وجود فی الذهن والعین
۷۸ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۲۸.mp3 ۱ ۲۲۸ ۳۳۶ ۰ والحق أن الاتصاف نسبه بین شیئین متغایرین
۷۹ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۲۹.mp3 ۱ ۲۲۹ ۳۴۰ ۰ فصل فی أن الوجود خیر محض هذه المسأله انما –
۸۰ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۳۰.mp3 ۱ ۲۳۰ ۳۴۱ ۱۴ فکل ما وجوده أتم وأکمل فخیرتیه أشد وأعلى
۸۱ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۳۱.mp3 ۱ ۲۳۱ ۳۴۲ ۱۷ فصل فی أن الوجود لا ضد له ولا مثل له تقابل التضاد
۸۲ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۳۲.mp3 ۱ ۲۳۲ ۳۴۳ ۱۵ وأما ما یتمسک فی ذلک بأن اشتراک طبیعه الوجود
۸۳ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۳۳.mp3 ۱ ۲۳۳ ۳۴۵ ۱۰ وقد ذکرنا اختلاف حمل الشیء على الشیء بالذاتی
۸۴ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۳۴.mp3 ۱ ۲۳۴ ۳۴۸ ۹ فصل فی أن العدم مفهوم واحد ان من الأمور المعلومه
۸۵ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۳۵.mp3 ۱ ۲۳۵ ۳۵۰ ۱۰ فصل فی کیفیه علیه کل من عدمی العله والمعلول للاخر
۸۶ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۳۶.mp3 ۱ ۲۳۶ ۳۵۲ ۵ فصل فی أن العدم کیف یعرض لنفسه العدم کما یعرض
۸۷ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۳۷.mp3 ۱ ۲۳۷ ۳۵۴ ۵ قلت قد مر ان معنى عروض العدم لشیء لیس الا
۸۸ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۳۸.mp3 ۱ ۲۳۸ ۳۵۶ ۹ وهاهنا استبصارات تنبیهیه ذکرها شیوخ الفلسفه
۸۹ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۳۹.mp3 ۱ ۲۳۹ ۳۵۷ ۱۴ فان قیل لا نسلم کون الوقت من المشخصات بأی
۹۰ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۴۰.mp3 ۱ ۲۴۰ ۳۵۸ ۷ دفع تحصیلی لا یحتجبن عن فطانتک ان السبق والابتداء
۹۱ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۴۱.mp3 ۱ ۲۴۱ ۳۶۱ ۰ الرابع ان اعاده کل ذات شخصیه انما یتصور لو أعیدت
۹۲ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۴۲.mp3 ۱ ۲۴۲ ۳۶۲ ۵ فأما اذا کانت النفس مما قد تدنست بالأعمال
۹۳ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۴۳.mp3 ۱ ۲۴۳ ۳۶۳ ۶ والجواهر الفرد مع ما یستلزمه من سکون المتحرک وتفک
۹۴ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۴۴.mp3 ۱ ۲۴۴ ۳۶۵ ۰ فصل فی أن العدم لیس رابطیا الفلاسفه المتقدمون
۹۵ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۴۵.mp3 ۱ ۲۴۵ ۳۶۸ ۸ فقد بان ان السالبه توجد لمحمولها الحال التی له عند
۹۶ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۴۶.mp3 ۱ ۲۴۶ ۳۷۰ ۴ وکذلک قیاس سائر الموجهات وقیاس المطلقه
۹۷ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۴۷.mp3 ۱ ۲۴۷ ۳۷۱ ۱۴ ولهذا یجوز أن یقال المعدوم لیس من حیث هو معدوم
۹۸ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۴۸.mp3 ۱ ۲۴۸ ۳۷۲ ۱۴ تذکره فالموجبه بحسب الموضوع أخص من السالبه
۹۹ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۴۹.mp3 ۱ ۲۴۹ ۳۷۳ ۳ على أن الفرق لا یجری الا فی الشخصیات والطبیعیات
۱۰۰ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۵۰.mp3 ۱ ۲۵۰ ۳۷۴ ۷ وسبیل الحکمه فی فک ذلک العقد ما أشرنا الیه سابقا
۱۰۱ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۵۱.mp3 ۱ ۲۵۱ ۳۷۵ ۱۳ فلو وجب أن یکون نقیض العام مطلقا أخص من
۱۰۲ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۵۲.mp3 ۱ ۲۵۲ ۳۷۵ ۱۸ وأجاب عنه الحکیم الطوسی (ره) بأن الممکن
۱۰۳ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۵۳.mp3 ۱ ۲۵۳ ۳۷۷ ۷ وجمهور الناس یضعون أن الجانب المخالف هو ما –
۱۰۴ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۵۴.mp3 ۱ ۲۵۴ ۲۷۸ ۶ کما أن امتناع نحو من الوجود للممکن لا یخرجه من حد
۱۰۵ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۵۵.mp3 ۱ ۲۵۵ ۳۷۹ ۳ نقد وتلویح أما أن بعض أنحاء الوجود یمتنع على
۱۰۶ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۵۶.mp3 ۱ ۲۵۶ ۳۸۰ ۱۸ وهاهنا شک مشهور استصعبوه وقد سهل اندفاعه
۱۰۷ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۵۷.mp3 ۱ ۲۵۷ ۳۸۲ ۸ فاذا کانت أوقات بقاء الشیء بعینها أوقات حدوثه
۱۰۸ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۵۸.mp3 ۱ ۲۵۸ ۳۸۲ ۴ فصل فی أن المتوقف على الممتنع بالذات لا یلزم
۱۰۹ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۵۹.mp3 ۱ ۲۵۹ ۳۸۴ ۲۰ وهم وازاحه ولک أن تقول اذا ابطل أن یستلزم
۱۱۰ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۶۰.mp3 ۱ ۲۶۰ ۳۸۶ ۱۰ تسجیل انک قد سمعت سابقا وتحققت أن الواجب
۱۱۱ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۶۱.mp3 ۱ ۲۶۱ ۳۸۸ ۱ فصل فی أن حقائق الأشیاء أی الأمور الغیر الممتنعه
۱۱۲ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۶۲.mp3 ۱ ۲۶۲ ۳۸۸ ۶ مثل أن یقال ان النفس شیء محرک للبدن فالمعلوم
۱۱۳ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۶۳.mp3 ۱ ۲۶۳ ۳۸ ۹ وقال الامام الرازی فی المباحث المشرقیه ان –
۱۱۴ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۶۴.mp3 ۱ ۲۶۴ ۳۹۱ ۱۲ واعلم أن الشیخ الرئیس ذکر فی التعلیقات بهذه العباره
۱۱۵ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۶۵.mp3 ۱ ۲۶۵ ۳۹۳ ۱۱ فصل فی أقسام الممکن الممکن ینقسم الى ما یکون
۱۱۶ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۶۶.mp3 ۱ ۲۶۶ ۳۹۶ ۰ المرحله الثالثه فی تحقیق الجعل وما یتصل بذلک
۱۱۷ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۶۷.mp3 ۱ ۲۶۷ ۳۹۷ ۶ نظیر ذلک بحسب الکون الذهنی التصور والتصدیق
۱۱۸ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۶۸.mp3 ۱ ۲۶۸ ۳۹۸ ۵ وذهب طائفه أخرى من الحکماء المعروفین –
۱۱۹ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۶۹.mp3 ۱ ۲۶۹ ۴۰۰ ۱ فصل فی الاشاره الى مناقصه أدله الزاعمین
۱۲۰ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۷۰.mp3 ۱ ۲۷۰ ۴۰۱ ۲۱ نعم ینتزع منه أمر مصدری یعرض للماهیات عند اعتبار
۱۲۱ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۷۱.mp3 ۱ ۲۷۱ ۴۰۳ ۵ فصل فی مناقصه أدله الزاعمین أن أثر العله هی صیروره
۱۲۲ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۷۲.mp3 ۱ ۲۷۲ ۴۰۵ ۲ وعن الثانی بأن مصداق الحمل فی الوجود نفس الماهیه
۱۲۳ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۷۳.mp3 ۱ ۲۷۳ ۴۰۶ ۴ وأجود منه ما قال سیدنا الاستاذ أدام الله تعالى علوه و
۱۲۴ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۷۴.mp3 ۱ ۲۷۴ ۴۰۷ ۰ والعجب من المحقق الدوانی مع شده تورطه فی کون
۱۲۵ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۷۵.mp3 ۱ ۲۷۵ ۴۰۹ ۴ ولا یلزم مما ذکرنا جواز انفکاک الماهیه عن الوجود –
۱۲۶ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۷۶.mp3 ۱ ۲۷۶ ۴۱۱ ۳ تنبیه عرشی ان صاحب الاشراق ومتابعیه حیث
۱۲۷ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۷۷.mp3 ۱ ۲۷۷ ۴۱۲ ۶ فجعل ذاته بعینه جعل ارتباطه مع الأول بلا انفکاک
۱۲۸ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۷۸.mp3 ۱ ۲۷۸ ۴۱۴ ۱۰ حکمه عرشیه فالحق فی هذه المسأله على ما یؤدی
۱۲۹ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۷۹.mp3 ۱ ۲۷۹ ۴۱۵ ۵ فقد انکشف أن الصوادر بالذات هی الوجودات
۱۳۰ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۸۰.mp3 ۱ ۲۸۰ ۴۱۷ ۱۶ تنبیه احذر یا حبیبی من سوء الفهم لدقیق کلام الحکماء
۱۳۱ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۸۱.mp3 ۱ ۲۸۱ ۴۱۹ ۲ قال الشیخ الرئیس فی بعض رسائله الخیر الأول بذاته
۱۳۲ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۸۲.mp3 ۱ ۲۸۲ ۴۲۰ ۶ وقال بعض العرفاء ان کل معلول فهو مرکب فی طبعه
۱۳۳ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۸۳.mp3 ۱ ۲۸۳ ۴۲۱ ۱۸ تفریع احتیاج الماهیه والطبائع الکلیه الى أجزائها –
۱۳۴ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۸۴.mp3 ۱ ۲۸۴ ۴۲۲ ۱۵ وقد علم مما ذکر الفرق بین الکاسبین من أن احتیاج
۱۳۵ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۸۵.mp3 ۱ ۲۸۵ ۴۲۳ ۹ فصل فی أن الوجود هل یجوز أن یشتد أو یتضعف أم لا
۱۳۶ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۸۶.mp3 ۱ ۲۸۶ ۴۲۵ ۱۰ وأجاب عنه العلامه الدوانی بأن المتحرک انما –
۱۳۷ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۸۷.mp3 ۱ ۲۸۷ ۴۲۷ ۰ فصل فی الشده والضعف لعلک کنت مقروع السمع
۱۳۸ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۸۸.mp3 ۱ ۲۸۸ ۴۲۸ ۱۷ اجابوا عن ذلک بأن الذی یقال بالتفاوت على
۱۳۹ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۸۹.mp3 ۱ ۲۸۹ ۴۳۱ ۰ فان قلت الکلی الطبیعی موجود عندهم فی الخارج
۱۴۰ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۹۰.mp3 ۱ ۲۹۰ ۴۳۳ ۱۳ اما المقام الأول فنقول انک لما تیقنت أن الوجود
۱۴۱ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۹۱.mp3 ۱ ۲۹۱ ۴۳۴ ۱۲ واعترض علیه بأن طبیعه المقدارین الزائد والناقص
۱۴۲ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۹۲.mp3 ۱ ۲۹۲ ۴۳۶ ۸ وأما المقام الثانی فالحق فیه ما ذهب الیه الرواقیون
۱۴۳ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۹۳.mp3 ۱ ۲۹۳ ۴۳۸ ۸ وکذا فی الکم المنفصل اعتمدوا فی نفی الاشدیه
۱۴۴ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۹۴.mp3 ۱ ۲۹۴ ۴۴۰ ۰ وهذا انما یستقیم لو کانت الطبیعه المشترکه بین الکامل
۱۴۵ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۹۵.mp3 ۱ ۲۹۵ ۴۴۱ ۳ واجاب عنه بقوله الوجود الواجبی والعلی أثم من
۱۴۶ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۹۶.mp3 ۱ ۲۹۶ ۴۴۲ ۲ وتحقیق ذلک أن الحدود قد تکون بحسب الذات
۱۴۷ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۹۷.mp3 ۱ ۲۹۷ ۴۴۳ ۷ بحث وتعقیب ومن الأبحاث التی أوردتها أصحاب
۱۴۸ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۹۸.mp3 ۱ ۲۹۸ ۴۴۴ ۱۵ وهذا الجواب مقدوح بوجوه منها أن فیه وقوعا فیما
۱۴۹ پخش فایل صوتی ۷۸۹-۲۹۹.mp3 ۱ ۲۹۹ ۴۴۵ ۰ وفیه تأمل لأنهم صرحوا بأن التشکیک انما یتحقق

ادامه جلسات

ردیف پخش فایل صوتی دانلود فایل صوتی شماره جلد شماره درس شماره صفحه شماره سطر توضیحات
۱ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۰۱.mp3 ۱ ۱ ۱ ۱ الحمد لله فاعل کل محسوس ومعقول وغایه کل مطلوب
۲ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۰۲.mp3 ۱ ۲ ۴ ۱ ثم انی قد صرفت قوتی فی سالف الزمان منذ أول
۳ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۰۳.mp3 ۱ ۳ ۷ ۳ ومن أین یحصل للانسان مع هذه المکاره –
۴ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۰۴.mp3 ۱ ۴ ۹ ۱۲ اذ قد اندمجت فیه العلوم التألهیه فی الحکمه –
۵ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۰۵.mp3 ۱ ۵ ۱۲ ۴ فابدأ یا حبیبی قبل قرأه هذا الکتاب بتزکیه
۶ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۰۶.mp3 ۱ ۶ ۱۳ ۱ الاسفار الأربعه وأعلم أن للسلاک من العرفاء
۷ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۰۷.mp3 ۱ ۷ ۲۰ ۰ السفر الأول وهو الذی من الخلق الى الحق فی النظر
۸ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۰۸.mp3 ۱ ۸ ۲۰ ۷ وان شئت قلت نظم العالم نظما عقلیا على
۹ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۰۹.mp3 ۱ ۹ ۲۱ ۰ وهذا الفن من الحکمه هو المطلوب لسید الرسل
۱۰ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۱۰.mp3 ۱ ۱۰ ۲۳ ۳ فصل فی موضوعیته للعلم الالهی واولیه ارتسامه فی
۱۱ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۱۱.mp3 ۱ ۱۱ ۲۵ ۲ وسیتفح لک من طریقتنا فی تحقیق مباحث الوجود
۱۲ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۱۲.mp3 ۱ ۱۲ ۲۶ ۳ وکما ان من التصدیق ما لا یمکن ادراکه ما لم یدرک
۱۳ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۱۳.mp3 ۱ ۱۳ ۲۷ ۱۳ سواء کان الوجود وجود شیء آخر أو وجود حقیقته
۱۴ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۱۴.mp3 ۱ ۱۴ ۲۸ ۷ فتأمل فی ذلک واقض العجب من قوم اضطرب
۱۵ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۱۵.mp3 ۱ ۱۵ ۲۹ ۸ واعترض علیه بعض أجله المتأخرین بأنه ان أرید
۱۶ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۱۶.mp3 ۱ ۱۶ ۳۰ ۵ ومثل هذا التحیر والاضطراب وقعه لهم فی موضوعات
۱۷ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۱۷.mp3 ۱ ۱۷ ۳۰ ۶ بیان ذلک ان موضوع کل علم کما تقرر ما یبحث فیه
۱۸ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۱۸.mp3 ۱ ۱۸ ۳۴ ۱ وما أظهر لک أن تنفطن بأن لحقوق الفصول
۱۹ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۱۹.mp3 ۱ ۱۹ ۳۵ ۹ فصل فی أن مفهوم الوجود مشترک محمول على ما تحته
۲۰ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۲۰.mp3 ۱ ۲۰ ۳۵ ۹ فصل فی أن مفهوم الوجود مشترک محمول على ما
۲۱ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۲۱.mp3 ۱ ۲۱ ۳۵ ۱۹ والعجب أن من قال بعدم اشتراکه فقد قال باشتراکه
۲۲ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۲۲.mp3 ۱ ۲۲ ۳۶ ۱۵ والمتقدم والمتأخر وکذا الأقوى والأضعف کالمقومین
۲۳ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۲۳.mp3 ۱ ۲۳ ۳۷ ۱۴ فصل فی أن الوجود العام البدیهی اعتبار عقلی غیر –
۲۴ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۲۴.mp3 ۱ ۲۴ ۳۸ ۹ فصل فی أن للوجود حقیقه عینیه لما کانت –
۲۵ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۲۵.mp3 ۱ ۲۵ ۴۰ ۳ فلقائل أن یقول فی دفعه ان الوجود –
۲۶ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۲۶.mp3 ۱ ۲۶ ۴۱ ۶ وبذلک یندفع ما قیل أیضا من أنه اذا أخذ
۲۷ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۲۷.mp3 ۱ ۲۷ ۴۳ ۴ ثم نقول لو لم یکن للوجود أفراد حقیقیه وراء
۲۸ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۲۸.mp3 ۱ ۲۸ ۴۴ ۵ فصل فی أن تخصص الوجود بماذا ولیعلم أن –
۲۹ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۲۹.mp3 ۱ ۲۹ ۴۶ ۰ أقول ان العاقل اللبیب بقوه الحدس یفهم من کلامه
۳۰ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۳۰.mp3 ۱ ۳۰ ۴۷ ۱۲ وقیل مخصص الوجود فی الممکنات انما کان باضافته
۳۱ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۳۱.mp3 ۱ ۳۱ ۴۸ ۱۵ أقول ولا یغرنک قوله فیما بعد اذا قلنا وجود کذا فانما
۳۲ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۳۲.mp3 ۱ ۳۲ ۵۰ ۱ فصل فی أن الوجودات هویات بسیطه وان حقیقه
۳۳ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۳۳.mp3 ۱ ۳۳ ۵۱ ۴ وأما ما قیل فی نفی کون الوجود جنسا من أنه لو
۳۴ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۳۴.mp3 ۱ ۳۴ ۵۳ ۸ فصل فی أن حقیقه الوجود لا سبب لها بوجه من الوجوه
۳۵ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۳۵.mp3 ۱ ۳۵ ۵۴ ۸ فالوجود من حیث هو وجود لا فاعل له ینشأ منه
۳۶ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۳۶.mp3 ۱ ۳۶ ۵۵ ۷ ثم ان اتصاف الماهیه بالوجود أمر عقلی لیس –
۳۷ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۳۷.mp3 ۱ ۳۷ ۵۸ ۸ وأجیب عنه بأنه ان أرید بالموجوده والمعدومه
۳۸ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۳۸.mp3 ۱ ۳۸ ۵۹ ۷ وقریب مما ذکرناه ببعض الوجوه ما ذهب الیه بعض
۳۹ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۳۹.mp3 ۱ ۳۹ ۶۱ ۵ والاولى أن یورد هذا الوجه معارضه الزامیه –
۴۰ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۴۰.mp3 ۱ ۴۰ ۶۳ ۵ وعلى تقدیر کونه عرضا لا یلزم کونه کیفیه لعدم کلیته
۴۱ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۴۱.mp3 ۱ ۴۱ ۶۴ ۷ وعدم ظهور وسطوعه اما من جهه ضعف الادراک
۴۲ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۴۲.mp3 ۱ ۴۲ ۶۵ ۱۰ والان نحن بصدد أن الوجود فی کل شیء أمر حقیقی
۴۳ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۴۳.mp3 ۱ ۴۳ ۶۶ ۱۰ فما أکثر ذهول هؤلاء القوم حیث ذهبوا الى أن
۴۴ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۴۴.mp3 ۱ ۴۴ ۶۷ ۵ وبعد اثبات هذه المقدمه نقول ان جهه الاتحاد
۴۵ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۴۵.mp3 ۱ ۴۵ ۶۹ ۸ فظهور الوجود بذاته فی کل مرتبه من الأکوان و –
۶ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۴۶.mp3 ۱ ۴۶ ۷۰ ۱۸ ومما یجب أن یحقق أنه وان لم یکن بین الوجودات
۴۷ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۴۷.mp3 ۱ ۴۷ ۷۱ ۰ وذهب جماعه أن الوجود الحقیقی شخص واحد ذات
۴۸ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۴۸.mp3 ۱ ۴۸ ۷۵ ۰ فصل فی مساوقه الوجود للشیئیه ان جماعه من
۴۹ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۴۹.mp3 ۱ ۴۹ ۷۵ ۷ اذا مرتبه الوجود متقدمه على مرتبه الماهیه فی الواقع
۵۰ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۵۰.mp3 ۱ ۵۰ ۷۷ ۸ وما بحسب اللفظ أمر سهل فیما یتعلق بالعلوم والمعارف
۵۱ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۵۱.mp3 ۱ ۵۱ ۷۸ ۷ وذکر صاحب الاشراق فی کتاب المطارحات بعد
۵۲ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۵۲.mp3 ۱ ۵۲ ۷۸ ۲۰ فصل فی الوجود الرابطی اطلاق الوجود الرابطی فی صناعاتهم
۵۳ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۵۳.mp3 ۱ ۵۳ ۷۸ ۲۰ فصل فی الوجود الرابطی اطلاق الوجود الرابطی فی صناعاتهم
۵۴ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۵۴.mp3 ۱ ۵۴ ۸۰ ۰ والثانی ما هو أحد اعتباری وجود الشیء الذی هو
۵۵ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۵۵.mp3 ۱ ۵۵ ۸۱ ۱۱ ثم وجود الشیء الناعتی بعد أن یؤخذ على هذه الجهه
۵۶ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۵۶.mp3 ۱ ۵۶ ۸۲ ۹ وهذه الأقسام متأتیه فی العدم على وزان ما قیل
۵۷ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۵۷.mp3 ۱ ۵۷ ۸۴ ۱۱ ثم اعلم أن القوم أول ما اشتغلوا بالتقسیم للشیء
۵۸ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۵۸.mp3 ۱ ۵۸ ۸۵ ۷ ونحن أیضا سالکو هذا المنهج فی أکثر مقاصدنا الخاصه
۵۹ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۵۹.mp3 ۱ ۵۹ ۸۶ ۹ فمصداق حمل مفهوم الموجود العام ومبدء انتزاع
۶۰ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۶۰.mp3 ۱ ۶۰ ۸۷ ۳ بل هی باقیه على احتجابها الذاتی وبطونها الأصلی
۶۱ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۶۱.mp3 ۱ ۶۱ ۸۸ ۰ وما ذکره المعلم الأول فی أترلوجیا أن الجواب عما هو
۶۲ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۶۲.mp3 ۱ ۶۲ ۸۹ ۷ واشیر الى معنى الامکان الذاتی الشامل لجمیع –
۶۳ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۶۳.mp3 ۱ ۶۳ ۸۹ ۰ وأحق الأقاویل ما کان صدقه دائما وأحق من ذلک
۶۴ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۶۴.mp3 ۱ ۶۴ ۹۰ ۰ ذنابه قسمه المفهوم بحسب المواد الثلاث الى الواجب
۶۵ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۶۵.mp3 ۱ ۶۵ ۹۱ ۱۰ وبعض أجله أصحاب البحوث حیث لم یتفقه أن
۶۶ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۶۶.mp3 ۱ ۶۶ ۹۲ ۰ فصل فی أن واجب الوجود لا یکون بالذات وبالغیر
۶۷ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۶۷.mp3 ۱ ۶۷ ۹۴ ۱۲ ومن ههنا تبین أنه لا یصح أن یکون لواجب الوجود
۶۸ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۶۸.mp3 ۱ ۶۸ ۹۶ ۲ فصل فی أن واجب الوجود انیته ماهیته بمعنى
۶۹ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۶۹.mp3 ۱ ۶۹ ۹۶ ۶ وفیه وجوه الأول لو لم یکن وجود الواجب عین ذلک
۷۰ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۷۰.mp3 ۱ ۷۰ ۹۷ ۱۰ وهاهنا بحث وهو أن امکان الشیء لذاته لا ینافی
۷۱ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۷۱.mp3 ۱ ۷۱ ۹۸ ۱۶ ومما یؤید کلام هذا المحقق ما ذکره الشیخ الرئیس فی
۷۲ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۷۲.mp3 ۱ ۷۲ ۹۹ ۱۹ فان ماهیه الوجود لا یخلو عن أن تکون موجوده و
۷۳ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۷۳.mp3 ۱ ۷۳ ۱۰۱ ۱۲ ومنها أن لوازم الماهیه أمور انتزاعیه غیر متأصله وقد
۷۴ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۷۴.mp3 ۱ ۷۴ ۱۰۲ ۶ وهم وازاحه ولک أن تقول ما ذکرت فی غیر الوجود فهو بعینه
۷۵ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۷۵.mp3 ۱ ۷۵ ۱۰۴ ۰ وأرى أنه برهان متین وتحقیق حسن والایراد علیه بأنه
۷۶ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۷۶.mp3 ۱ ۷۶ ۱۰۵ ۱۴ فنقول تلک الأفراد المفروضه الغیر الواقعه لم تکن واجبه
۷۷ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۷۷.mp3 ۱ ۷۷ ۱۰۶ ۸ الوجه الخامس وهو قریب المأخذ مما ذکره صاحب الاشراق
۷۸ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۷۸.mp3 ۱ ۷۸ ۱۰۹ ۳ ومنها أن الواجب مبدء للممکنات فلو کان وجود
۷۹ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۷۹.mp3 ۱ ۷۹ ۱۱۰ ۱۰ فالحق فی الجواب على طریقه المشائین أن یقال
۸۰ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۸۰.mp3 ۱ ۸۰ ۱۱۱ ۱۶ کما صرح به الشیخ فی کتاب المباحثات من أن
۸۱ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۸۱.mp3 ۱ ۸۱ ۱۱۳ ۸ ومنها أن الوجود معلوم بالضروره وحقیقه الواجب غیر –
۸۲ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۸۲.mp3 ۱ ۸۲ ۱۱۴ ۱۴ فهو سبحانه فی العلو الأعلى من جهه کماله الأقصى
۸۳ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۸۳.mp3 ۱ ۸۳ ۱۱۶ ۴ حکمه عرشیه اعلم یا أخا الحقیقه أیدک الله –
۸۴ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۸۴.mp3 ۱ ۸۴ ۱۱۶ ۰ وقد تحقق وتبین عند المحققین من العرفاء والمتألهین
۸۵ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۸۵.mp3 ۱ ۸۵ ۱۱۹ ۵ أو لعلک تقول ان الوجود طبیعه نوعیه لما بینتم من
۸۶ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۸۶.mp3 ۱ ۸۶ ۱۲۰ ۱۹ وسنبین فی مبحث التشکیک أن التفاوت
۸۷ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۹۱.mp3 ۱ ۹۱ ۱۲۸ ۸ والعجب من الشیخ وشده تورطه فی العلوم وقوه
۸۸ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۹۲.mp3 ۱ ۹۲ ۱۲۹ ۵ فصل فی أن واجب الوجود وأحد لا بمعنى أن نوعه –
۸۹ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۹۳.mp3 ۱ ۹۳ ۱۳۱ ۲ وتوضیح ذلک انک کما قد تعقل المتصل مثلا نفس
۹۰ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۹۴.mp3 ۱ ۹۴ ۱۳۲ ۵ وهی أنه لم لا یجوز أن یکون هناک هوتیان
۹۱ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۹۵.mp3 ۱ ۹۵ ۱۳۴ ۱۰ بل نقول اذا نظرنا الى نفس مفهوم الوجود المصدری الانتزاعی
۹۲ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۹۶.mp3 ۱ ۹۶ ۱۳۷ ۳ فصل فی استئناف القول فی الجهات الثلاث ودفع
۹۳ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۹۷.mp3 ۱ ۹۷ ۱۳۹ ۰ والجواب یستفاد مما سبق من الفرق بین معنى الوجود
۹۴ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۹۸.mp3 ۱ ۹۸ ۱۴۰ ۸ ومما تحققت أنکشف لک ضعف ما وقع التمسک
۹۵ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۰۹۹.mp3 ۱ ۹۹ ۱۴۲ ۰ ومنها أن جعل الامکان وقسیمیه وأشباهها
۹۶ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۰۰.mp3 ۱ ۱۰۰ ۱۴۲ ۲۲ ثم ان التفت العقل الى شیء منها ونظر فی نحو وجوده
۹۷ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۰۱.mp3 ۱ ۱۰۱ ۱۴۴ ۷ فان رجع أحد وقال ان العقل یجد أن شیئا
۹۸ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۰۲.mp3 ۱ ۱۰۲ ۱۴۵ ۱۸ وذلک لأنه مع کونه قد عنی نفسه وبالغ فی التدقیق
۹۹ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۰۳.mp3 ۱ ۱۰۳ ۱۴۷ ۱۰ وأما ثانیا فلأن خصوصیات الأحکام وان اقتضت
۱۰۰ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۰۴.mp3 ۱ ۱۰۴ ۱۴۹ ۱۰ فصل فی استقرار المعانی التی یستعمل فیها لفظ الامکان
۱۰۱ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۰۵.mp3 ۱ ۱۰۵ ۱۵۱ ۱۲ ثم قد یستعمل ویراد به ما یقابل جمیع الضرورات ذاتیه
۱۰۲ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۰۶.mp3 ۱ ۱۰۶ ۱۵۴ ۱۵ ثم قد یطلق الامکان ویراد به الامکان الاستعدادی
۱۰۳ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۰۷.mp3 ۱ ۱۰۷ ۱۵۵ ۰ فصل فیه ارجاع الکلام الى أحکام هذه المفهومات
۱۰۴ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۰۸.mp3 ۱ ۱۰۸ ۱۵۵ ۰ فصل فیه ارجاع الکلام الخ ۰متن درس تکرار شده )
۱۰۵ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۰۹.mp3 ۱ ۱۰۹ ۱۵۶ ۰ کیف ولو کان المقسم فی الأقسام الثلاثه حال الشیء
۱۰۶ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۱۰.mp3 ۱ ۱۱۰ ۱۵۸ ۱۲ وأمورا موکبه فوضا من الواجبین أو الممتنعین أو
۱۰۷ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۱۱.mp3 ۱ ۱۱۱ ۱۵۹ ۴ والامتناع بالقیاس الى الغیر یعرض لکل موجودا
۱۰۸ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۱۲.mp3 ۱ ۱۱۲ ۱۶۰ ۱۶ والامتناع بالغیر هو ضروره عد الشیء من قبل
۱۰۹ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۱۳.mp3 ۱ ۱۱۳ ۱۶۲ ۰ کیف وهذه المعانی طبائع ذهنیه لا یتحصل الا
۱۱۰ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۱۴.mp3 ۱ ۱۱۴ ۱۶۴ ۹ ثم یعتذر من لزوم الانقلاب عند فعلیه أحد
۱۱۱ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۱۵.mp3 ۱ ۱۱۵ ۱۶۵ ۱ والحق فی علیه کل من أعدام أجزاء المرکب لعدمه
۱۱۲ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۱۶.mp3 ۱ ۱۱۶ ۱۶۷ ۹ ازاله ریب وحیث ینکشف لک من ذی قبل
۱۱۳ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۱۷.mp3 ۱ ۱۱۷ ۱۶۸ ۱۶ فالعوارض التی لا تنفک الماهیه عنها أبذا یمتنع
۱۱۴ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۱۸.mp3 ۱ ۱۱۸ ۱۷۰ ۰ وهم وتنبیه ثم لعلک تقول معلولیه شیء لشیء یستلزم
۱۱۵ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۱۹.mp3 ۱ ۱۱۹ ۱۷۲ ۱۲ وقد قضى العجب عنهم وعن قولهم هذا بعض أبناء –
۱۱۶ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۲۰.mp3 ۱ ۱۲۰ ۱۷۳ ۰ کما أسلفنا فی الوجود والوحده من قبولهما أطوارا –
۱۱۷ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۲۱.mp3 ۱ ۱۲۱ ۱۷۵ ۱۳ ومما یؤید هذا قول الشیخ الرئیس فی الهیات الشفاء
۱۱۸ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۲۲.mp3 ۱ ۱۲۲ ۱۷۷ ۵ ولیس لأحد منهم أن یقول ان الأمکان لا یتقدم
۱۱۹ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۲۳.mp3 ۱ ۱۲۳ ۱۷۸ ۱۲ وأما ما قیل ان الامکان للممکن عبارط عن لا –
۱۲۰ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۲۴.mp3 ۱ ۱۲۴ ۱۸۰ ۱۶ وأما ما وجد فی المطارحات لصاحب الاشراق فی
۱۲۱ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۲۵.mp3 ۱ ۱۲۵ ۱۸۲ ۳ وربما یرتکب منهم مرتکب حصول سلسله الامکان
۱۲۲ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۲۶.mp3 ۱ ۱۲۶ ۱۸۵ ۱۱ حتى یبقى بعد الانقسام بعض منها فی جزء وبعض
۱۲۳ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۲۷.mp3 ۱ ۱۲۷ ۱۸۷ ۲ والوجود الامکانی لا تعین له الا بمرتبه العصور ودرجه
۱۲۴ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۲۸.mp3 ۱ ۱۲۸ ۱۸۸ ۹ ثم أعلم أنه کما أن الامکان عنصر الترکیب کذلک
۱۲۵ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۲۹.mp3 ۱ ۱۲۹ ۱۸۹ ۱۸ وأما ما قیل لو کان المرکب من الممتنعین بالذات
۱۲۶ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۳۰.mp3 ۱ ۱۳۰ ۱۹۰ ۱۳ وأعجب من ذلک ما قیل فی بعض التعالیق ان
۱۲۷ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۳۱.mp3 ۱ ۱۳۱ ۱۹۱ ۱۹ ولیش شعری کیف ذهل مع جلاله شأنه ووثاقه
۱۲۸ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۳۲.mp3 ۱ ۱۳۲ ۱۹۳ ۵ ولیس یستلزم عدمه عدم الواجب بهذه الحیثیه –
۱۲۹ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۳۳.mp3 ۱ ۱۳۳ ۱۹۴ ۲ أقول نختار الثانی قوله المعلول کیف لا یکون مستلزما
۱۳۰ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۳۴.mp3 ۱ ۱۳۴ ۱۹۵ ۲ قلنا هذا الاشکال قد مضى مع جوابه والذی ندفعه
۱۳۱ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۳۵.mp3 ۱ ۱۳۵ ۱۹۵ ۱۰ وما یستعمل فی قیاس الخلف أن الممکن لا یستلزم
۱۳۲ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۳۶.mp3 ۱ ۱۳۶ ۱۹۷ ۴ فتسمعهم یقولون فی دفع الأول ان التردید غیر حاصر
۱۳۳ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۳۷.mp3 ۱ ۱۳۷ ۱۹۸ ۱۴ قال الشیخ العارف المتأله محی الدین الاعرابی فی
۱۳۴ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۳۸.mp3 ۱ ۱۳۸ ۲۰۰ ۳ وقد علمت تقد الماهیه بحسب العقل على موجودیتها
۱۳۵ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۳۹.mp3 ۱ ۱۳۹ ۲۰۱ ۵ وللاشاره الى مثل هذا قال المعلم الثانی أبو نصر الفارابی
۱۳۶ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۴۰.mp3 ۱ ۱۴۰ ۲۰۳ ۷ ثم لو فرض تسلیم ذلک فمن المستبین أن مرجوحیه
۱۳۷ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۴۱.mp3 ۱ ۱۴۱ ۲۰۵ ۱۸ وفی الثانی وقع الغلط بحسب أخذ ما لیس بعله عله
۱۳۸ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۴۲.mp3 ۱ ۱۴۲ ۲۰۷ ۴ وبسبیل آخر الحدوث کیفیه نسبه الوجود المتأخره
۱۳۹ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۴۳.mp3 ۱ ۱۴۳ ۲۰۸ ۵ فالسلائق العقلیه فی ادراک نظم الحقائق وتألیفها
۱۴۰ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۴۴.mp3 ۱ ۱۴۴ ۲۰۹ ۶ ولو تنبهوا قلیلا من نوم الغفله وتیقظوا من رقده
۱۴۱ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۴۵.mp3 ۱ ۱۴۵ ۲۱۰ ۱۶ نظیره الجهات التی صمت الى المعلول الأول البسیط
۱۴۲ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۴۶.mp3 ۱ ۱۴۶ ۲۱۲ ۱۱ وللجدلیون مسلک آخر وعر وهو أن تأثیر العله
۱۴۳ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۴۷.mp3 ۱ ۱۴۷ ۲۱۳ ۱۲ ویزاح فی المشهور بأن الجعل یتعلق بنفس الانسان
۱۴۴ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۴۸.mp3 ۱ ۱۴۸ ۲۱۴ ۱۶ وقد ظهر مما ذکرناه أن التقسیم المذکور منفسخ النبط
۱۴۵ پخش فایل صوتی ۶۵۱-۱۴۹.mp3 ۱ ۱۴۹ ۲۱۷ ۵ خلاصه اجمالیه ان للماهیات الامکانیه والاعیان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1162 بازدید نظر: »

ارسال نظر

دسته بندی

اسکرول بار

تصویر ثابت