حاجحیدر از نانواهای قدیمی تهران است که هنوز نان سنگک را در ترازو وزن میکند و بعد به دست مردم میدهد. او مورد احترام مردم است و همه از او و خانوادهاش به نیکی نام میبرند. او در روستایی نزدیک تهران که زادگاهش است، یک تکه زمین دارد. روستاییان فروش محصولات سالانه را به او و خانوادهاش سپردهاند. نظم این چرخه از روزی تغییر میکند که حاجحیدر نانوایی را به دلیل تخلف تعطیل میکند و این شروع ماجراست.
این طور که پیداست اختلاف سلیقه پسر حاج حیدر که نماینده نسل جوان است با پدر، یکی از محورهای اصلی قصه را شکل میدهد. محمود در یک کارخانه کوچک، آرد مرغوب برای پخت نانهای فانتزی تولید میکند. او که جوانی طمعکار است، در آرد مواد اضافه و ناخالصی وارد میکند که گلایه اهالی محله را در پی دارد و…
داستان این سریال از عید قربان آغاز میشود و در روز عاشورا به پایان میرسد. در محتوای قصه کارگردان سعی کرده بخشی از شعائر ملی و مذهبی ایرانیان را به تصویر بکشد. چند مراسم آیینی همچون تعزیه، گلریزان زورخانهای و عزاداری سیدالشهدا در تکیه در این سریال نمایش داده میشود.
داریوش ارجمند در این سریال در نقش حاج حیدر جلوی دوربین رفته است. شراره دولت آبادی نقش رعنا همسر حاج حیدر را بازی میکند. کوروش تهامی و حمید ابراهیمی نیز در نقش دو پسر این شخصیت جلوی دوربین رفتهاند. ایفای نقش رویا خواهر حاج حیدر نیز بر عهده رویا تیموریان است.
پخش شده از : آی فیلم
سال پخش: ۹۱
مدت زمان تقریبی هر قسمت : ۴۰ دقیقه
پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم:
(در معراج) از هیچ آسمانی گذر نکردم مگر اهلش را مشتاق دیدار علی بنابیطالب علیهالسلام دیدم، و در بهشت هیچ پیغمبری نبود مگر اشتیاق دیدار علی بی ابیطالب علیهالسلام را داشت.
الریاض النضره، ج ۳، ص ۱۲۰ ـ ذخائر العقبی، ص ۶۴
اگر تمام درختان قلم، و دریاها جوهر، و جنیّان حسابگر و آدمیان نویسنده شوند نخواهند توانست فضائل علی بن ابیطالب علیهالسلام را اِحصا و شمارش نمایند!
تذکره الخواص سبط ابن الجوزی، ص ۱۳ ـ کفایهالطالب گنجی شافعی، ص ۱۲۴ـ۱۲۳
محافل خود را با ذکر و یاد علی(ع) مُزیّن نمائید.
مناقب ابن مغازلی، ص ۲۱۱
روزی که قیامت برپا میشود و پل صراط بر کناره جهنم نصب میگردد هیچ کس حق عبور از آن را نخواهد داشت مگر اینکه برگه اجازه علی بن ابیطالب را به همراه داشته باشد.
مناقب ابن مغازلی، ص ۱۴۲ ـ فرائدالسمطین، ج ۱، ص ۲۸۹
محبت و دوستی علی بن ابیطالب گناهان را نابود میکند همانند آتش که هیزم را میخورد و نابود مینماید.
کنزالعمال، ج ۱۱، ص ۶۲۱ ـ الفردوس، ج ۲، ص ۱۴۲ ـ الریاض النضره، ج ۳، ص ۱۹۰
سوگند به آن کس که جانم در دست اوست اگر بیم آن نبود که گروهی از امت من درباره تو همان چیزی را که ترسایان درباره عیس بن مریم گفتند ،بگویند، امروز درباره تو سخنی می گفتم که بر هیچ مسلمانی نمی گذشتی ، جز آنکه خاک پایت را به عنوان تبرک بر می داشت.
معجم کبیر طبرانی ج ۱ ص ۳۲۰
کسی که در حق علی شک کند کافر است
بحار النوار ج ۳۸ ص ۱۳۵
یا علی! هر کس از امّت من تو را دشمن بدارد، دیگر برای من مهم نیست او یهودی خواهد مرد یا مسیحی!
الفردوس، ج ۵، ص ۳۱۶ـ مناقب ابن مغازلی، ص ۵۰
احدی از پل صراط عبور نخواهد کرد مگر کسی که علی برای او جواز عبور بنویسید
الریاض النصره ج ۳ ص ۱۳۷
سرلوحه نامه اعمال مومن محبت علی بن ابی طالب است
تاریخ بغداد ج ۴ ص ۴۱۰
مثل علی بین شما همچون مثل کعبه پوشیده است.نگاه کردن بر آن عبادت و آهنگ او نمودن واجب است.
مناقب علی ابن ابی طالب ص ۱۰۷
ای علی اگر کسی خدا را به اندازه نوح عبادت کند و همسنگ کوه احد در راه خدا طلا انفاق کند و ان مقدار عمر کند که هزار بار با پای پیاده حج به جای آورد و سپس در میان صفا و مروه مظلومانه کشته شد اگر ولایت تو را نپذیرد بوی بهشت به مشامش نمی رسد و داخل بهشت نمی شود.
مناقب خوارزمی ص ۶۸
همانا خدا از نور صورت علی بن ابی طالب فرشتگانی آفریده که (خداوند را) تسبیح گویند و تقدیس نمایند و ثواب آن را برای دوستان علی و دوستان فرزندانش ثبت و ضبط کنند.
مقتل الحسین ج ۱ ص ۹۷
ای علی تو مثل سوره قل هو الله احد هستی.هر کس تو را در دل دوست بدارد گوئی یک سوم قران را خوانده است و هر کس تو را در دل دوست بدارد و با زبانش تو را یاری کند گوئی دو سوم قران را خوانده است و هر کس تو را در دل دوست بدارد و با زبانش تو را یاری کند و با دستش به یاریت بیاید همه قران را تلاوت کرده است.
تفسیر نورالثقلین ج۵ ص ۷۰۱
اگر تمام مردم در دوستی و محبت علی بن ابیطالب علیهالسلام یکدل بودند و وحدت کلمه داشتند خداوند آتش جهنم را هرگز نمیآفرید!
مقتلالحسین خوارزمی، ج ۱، ص ۳۸ ـ الفردوس، ج ۳، ص ۳۷۳