۱ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۰۱.mp3 | ۱ | ۱ | ۱ | الحمد لله المتعالى فی عز جلاله عن مطارح الافهام فلا یحیط |
۲ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۰۲.mp3 | ۲ | ۴ | ۱۲ | المقصد الأول فی بیان فضیله العلم وذکر نبذ مما یجب |
۳ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۰۳.mp3 | ۳ | ۸ | ۴ | وبالاسناد عن الشیخ المفید محمد بن محمد النعمان عن |
۴ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۰۴.mp3 | ۴ | ۱۰ | ۱۰ | فصل ومن أهم ما یجب على العلماء مراعاته تصحیح القصد |
۵ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۰۵.mp3 | ۵ | ۱۲ | ۱۳ | فصل وروینا بالاسناد السابق عن الشیخ المفید |
۶ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۰۶.mp3 | ۶ | ۱۶ | ۸ | فصل وروینا بالاسناد عن محمد بن یعقوب عن محمد بن |
۷ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۰۷.mp3 | ۷ | ۲۱ | ۴ | وقد روینا بالاسناد السابق وغیره عن محمد بن یعقوب |
۸ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۰۸.mp3 | ۸ | ۲۳ | ۳ | ثم ان الفقه أکثر من باب الظن لابتنائه غالبا على |
۹ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۰۹.mp3 | ۹ | ۲۳ | ۱۵ | وأما عن سؤال الظن فبعمل العلم على معناه الأعم |
۱۰ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۱۰.mp3 | ۱۰ | ۲۵ | ۲ | فصل ولابد لکل علم ان یکون باحثا عن أمور لاحقه |
۱۱ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۱۱.mp3 | ۱۱ | ۲۶ | ۱۱ | وانما النزاع فی أن صیرورتها کذلک هل هی بوضع |
۱۲ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۱۲.mp3 | ۱۲ | ۳۰ | ۶ | حجه النافین وجهان الاول أنه لو ثبت نقل الشارع |
۱۳ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۱۳.mp3 | ۱۳ | ۳۱ | ۹ | فان قیل یصدق على کل سوره وآیه أنها بعض |
۱۴ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۱۴.mp3 | ۱۴ | ۳۳ | ۱ | وعلى کونه مجازا فی المفرد تبادر الوحده منه عند الاطلاق |
۱۵ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۱۵.mp3 | ۱۵ | ۳۴ | ۵ | احتج المانع مطلقا بأنه لو جاز استعماله فیهما |
۱۶ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۱۶.mp3 | ۱۶ | ۳۵ | ۱۵ | وحجه من زعم أنه ظاهر فی الجمیع عند التجرد عن |
۱۷ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۱۷.mp3 | ۱۷ | ۳۸ | ۰ | وجواب المانعین عن حجه الجواز ظاهر بعدما قرروه |
۱۸ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۱۸.mp3 | ۱۸ | ۳۹ | ۵ | المطلب الثانی فی الأوامر والنواهی وفیه بحثان |
۱۹ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۱۹.mp3 | ۱۹ | ۴۰ | ۱۰ | الثالث قوله تعالى فلیحذر الذین یخالفون عن |
۲۰ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۲۰.mp3 | ۲۰ | ۴۳ | ۱۳ | الرابع قوله تعالى واذا قیل لهم ارکعوا لا یرکعون |
۲۱ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۲۱.mp3 | ۲۱ | ۴۵ | ۲ | حجه القائلین بأنه للقدر المشترک ان الصیغه استعملت |
۲۲ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۲۲.mp3 | ۲۲ | ۴۸ | ۲ | احتج الذاهبون الى التوقف بأنه لو ثبت کونه موضوعا |
۲۳ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۲۳.mp3 | ۲۳ | ۴۹ | ۲ | اصل الحق ان صیغه الأمر بمجردها لا اشعارا فیها |
۲۴ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۲۴.mp3 | ۲۴ | ۵۰ | ۴ | احتج الأولون بوجوه أحدهما أنه لو لم یکن للتکرار |
۲۵ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۲۵.mp3 | ۲۵ | ۵۱ | ۴ | احتج من قال بالمره بأنه اذا قال سید لعبده أوحل |
۲۶ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۲۶.mp3 | ۲۶ | ۵۳ | ۷ | الرابع قوله تعالى وسارعوا الى مغفره من ربکم |
۲۷ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۲۷.mp3 | ۲۷ | ۵۵ | ۸ | فائده اذا قلنا بأن الأمر للفور ولم یأت المکلف |
۲۸ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۲۸.mp3 | ۲۸ | ۵۷ | ۱ | أصل الأکثرون على أن الأمر بالشیء مطلقا یقتضی |
۲۹ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۲۹.mp3 | ۲۹ | ۸۵ | ۸ | والحجه لحکم السبب فیه أنه لیس محل خلاف یعرف |
۳۰ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۳۰.mp3 | ۳۰ | ۶۱ | ۷ | احتجوا بأنه لو لم یقتضی الوجوب فی غیر السبب أیضا |
۳۱ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۳۱.mp3 | ۳۱ | ۶۲ | ۴ | أصل الحق أن الأمر بالشیء على وجه الایجاب لا یقتضی |
۳۲ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۳۲.mp3 | ۳۲ | ۶۳ | ۸ | وأما الألتزام فان شرطها اللزوم العقلی أو العرفی |
۳۳ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۳۳.mp3 | ۳۳ | ۶۴ | ۸ | ولو کانا خلافین لجاز اجتماع کل واحد منهما مع ضد |
۳۴ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۳۴.mp3 | ۳۴ | ۶۵ | ۸ | حجه القائلین بالاستلزام وجهان الأول ان حرمه |
۳۵ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۳۵.mp3 | ۳۵ | ۶۶ | ۱۲ | واعلم أن بعض أهل العصر حاول جعل القول بالاستلزام |
۳۶ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۳۶.mp3 | ۳۶ | ۶۷ | ۹ | وعلى ثبوته معنى بوجهین أحدهما ان فعل الواجب |
۳۷ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۳۷.mp3 | ۳۷ | ۶۸ | ۱۰ | على ان ذلک لو اثر لثبت قول الکعبی بانتفاء المباح |
۳۸ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۳۸.mp3 | ۳۸ | ۶۹ | ۷ | فاعلم أنه ان کان المراد باستلزام الضد الخاص لترک |
۳۹ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۳۹.mp3 | ۳۹ | ۷۰ | ۷ | وحیث رجع البحث هاهنا الى البناء على وجوب مالا |
۴۰ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۴۰.mp3 | ۴۰ | ۷۳ | ۱۳ | ومن هنا یتجه ان یقال لعدم اقتضاء الأمر للنهی |
۴۱ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۴۱.mp3 | ۴۱ | ۷۵ | ۶ | أصل الأمر بالفعل فی وقت یفضل عنه جائز عقلا |
۴۲ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۴۲.mp3 | ۴۲ | ۷۷ | ۵ | ولنا على الثانیه أن الأمر ورد مطلقا بالفعل |
۴۳ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۴۳.mp3 | ۴۳ | ۷۹ | ۳ | حجه من خص الوجوب بأول الوقت ان الفضیله |
۴۴ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۴۴.mp3 | ۴۴ | ۸۰ | ۱۰ | أصل الحق ان تعلیق الأمر بل مطلق الحکم على |
۴۵ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۴۵.mp3 | ۴۵ | ۸۲ | ۱ | وعن الثانی بوجوه أحدها ان ظاهر الآیه – |
۴۶ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۴۶.mp3 | ۴۶ | ۸۲ | ۱۳ | أصل واختلفوا فی اقتضاء التعلیق على الصفه نفی |
۴۷ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۴۷.mp3 | ۴۷ | ۸۴ | ۹ | أصل والأصح ان التقیید بالغایه یدل على مخالفه |
۴۸ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۴۸.mp3 | ۴۸ | ۸۵ | ۱۰ | أصل قال أکثر مخالفینا ان الأمر بالفعل المشروط جائز |
۴۹ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۴۹.mp3 | ۴۹ | ۸۷ | ۵ | احتج المجوزون بوجوه الأول لو لم یصح التکلیف |
۵۰ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۵۰.mp3 | ۵۰ | ۸۸ | ۹ | والجواب عن الأول ظاهر مما حققه السید ره اذ لیس |
۵۱ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۵۱.mp3 | ۵۱ | ۹۰ | ۴ | أصل الأقرب عندی ان نسخ مدلول الأمر وهو الوجوب |
۵۲ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۵۲.mp3 | ۵۲ | ۹۱ | ۶ | فان قیل لا نسلم عدم مانعیه نسخ الوجوب لثبوت |
۵۳ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۵۳.mp3 | ۵۳ | ۹۳ | ۸ | فاعلم ان دلیل الخصم لو تم لکان دالا على بقاء الاستحباب |
۵۴ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۵۴.mp3 | ۵۴ | ۹۴ | ۱۲ | أصل وقد اختلفوا فی ان المطلوب بالنهی ما هو فذهب |
۵۵ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۵۵.mp3 | ۵۵ | ۹۵ | ۱۵ | أصل قال السید المرتضى حمه الله علیه وجماعه منهم العلامه ره |
۵۶ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۵۶.mp3 | ۵۶ | ۹۷ | ۱۰ | أصل الحق امتناع توجه الأمر والنهی الى شیء واحد ولا |
۵۷ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۵۷.mp3 | ۵۷ | ۹۸ | ۱۵ | احتج المخالف بوجهین الأول ان السید اذا أمر |
۵۸ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۵۸.mp3 | ۵۸ | ۱۰۰ | ۱۱ | أصل اختلفوا فی دلاله النهی على فساد المنهی عنه على |
۵۹ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۵۹.mp3 | ۵۹ | ۱۰۲ | ۳ | والجواب عن الأول أنه لا حجه فی قول العلماء بمجرده |
۶۰ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۶۰.mp3 | ۶۰ | ۱۰۳ | ۹ | حجه النافین للدلاله مطلقا لغه وشرعا أنه لو دل لکان |
۶۱ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۶۱.mp3 | ۶۱ | ۱۰۵ | ۵ | احتج القائلون بالاشتراک بوجهین الاول ان الالفاظ |
۶۲ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۶۲.mp3 | ۶۲ | ۱۰۶ | ۱۱ | أصل الجمع المعرف بالاداه یفید العموم حیث لا عهد ولا نعرف |
۶۳ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۶۳.mp3 | ۶۳ | ۱۱۱ | ۰ | على ان هذه اللفظه اذا دلت على القله والکثره و |
۶۴ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۶۴.mp3 | ۶۴ | ۱۱۲ | ۱۱ | أصل ما وضع لخطاب المشافهه نحو یا أیها الذین آمنوا |
۶۵ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۶۵.mp3 | ۶۵ | ۱۱۵ | ۰ | والجواب عن الأول المنع من عدم الأولویه فان |
۶۶ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۶۶.mp3 | ۶۶ | ۱۱۷ | ۸ | واذ خص العام وأرید به الباقی فهو مجاز مطلقا |
۶۷ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۶۷.mp3 | ۶۷ | ۱۱۹ | ۵ | حجه من قال بأنه حقیقه ان بقی غیر منحصر ان |
۶۸ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۶۸.mp3 | ۶۸ | ۱۲۰ | ۹ | نحو الف سنه الا خمسین عاما حقیقه على تقدیر تسلیمه |
۶۹ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۶۹.mp3 | ۶۹ | ۱۲۱ | ۱۰ | احتج منکر الجیه مطلقا بوجهین الاول ان حقیقه |
۷۰ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۷۰.mp3 | ۷۰ | ۱۲۴ | ۱۴ | واحتج مشترط القطع بأنه ان کانت المسأله مما |
۷۱ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۷۱.mp3 | ۷۱ | ۱۲۷ | ۴ | ولنقدم على توجیه المختار مقدمه یسهل بتدبرها |
۷۲ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۷۲.mp3 | ۷۲ | ۱۲۹ | ۲ | اذا تمهد هذا قلنا ان أدوات الاستثناء کلها |
۷۳ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۷۳.mp3 | ۷۳ | ۱۳۰ | ۹ | احتج المرتضى بوجوه الأول ان القائل اذا قال لغیره |
۷۴ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۷۴.mp3 | ۷۴ | ۱۳۴ | ۵ | والجواب عن الاول المنع من ثبوت الحکم فی |
۷۵ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۷۵.mp3 | ۷۵ | ۱۳۷ | ۲ | والجواب عن الاول أنه کان المراد بمخالفه الاستثناء |
۷۶ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۷۶.mp3 | ۷۶ | ۱۴۰ | ۴ | والجواب عن الثانی ان حصول الاستقلال |
۷۷ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۷۷.mp3 | ۷۷ | ۱۴۲ | ۱۴ | والجواب عن الخامس ان الاستثناء من الاستثناء |
۷۸ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۷۸.mp3 | ۷۸ | ۱۴۵ | ۱۲ | احتج الاولون بأن تخصیص الضمیر مع بقاء عموم |
۷۹ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۷۹.mp3 | ۷۹ | ۱۴۷ | ۰ | أصل لا خلاف فی جواز تخصیص الکتاب بالخبر المتواتر |
۸۰ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۸۰.mp3 | ۸۰ | ۱۴۷ | ۱۰ | لنا أنهما دلیلان تعارضا فاعمالهما ولو من وجه أولى |
۸۱ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۸۱.mp3 | ۸۱ | ۱۴۸ | ۹ | حجه المفصلین ان الخاص طنى والعام قطعی |
۸۲ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۸۲.mp3 | ۸۲ | ۱۴۹ | ۴ | خاتمه فی بناء العام على الخاص اذا ورد عام وخاص |
۸۳ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۸۳.mp3 | ۸۳ | ۱۵۰ | ۸ | حجه القول بالنسخ وجهان أحدهما ان القائل اذا |
۸۴ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۸۴.mp3 | ۸۴ | ۱۵۱ | ۴ | اذا عرفت هذا فاعلم أن المحقق عند نقله القول |
۸۵ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۸۵.mp3 | ۸۵ | ۱۵۲ | ۳ | فقد تردد الخاص مع جهل التاریخ بین أن |
۸۶ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۸۶.mp3 | ۸۶ | ۱۵۳ | ۷ | وینبغی ان یعلم ان أثر هذا الاشکال على تقدیر |
۸۷ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۸۷.mp3 | ۸۷ | ۱۵۴ | ۱۰ | اذا عرفت هذا فاعلم أنه اذا ورد مطلق ومقید |
۸۸ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۸۸.mp3 | ۸۸ | ۱۵۵ | ۱۴ | وقد اشار الى بعض هذا الاشکال فی نهای واجاب |
۸۹ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۸۹.mp3 | ۸۹ | ۱۵۷ | ۱۳ | اذا عرفت هذا فهاهنا فرائد الاولى ذهب السید |
۹۰ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۹۰.mp3 | ۹۰ | ۱۵۹ | ۳ | الثانیه عد جماعه فی المجمل نحو قوله صلى الله علیه وآله |
۹۱ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۹۱.mp3 | ۹۱ | ۱۶۰ | ۱ | احتج الأولون بأن العرف فی مثله مختلف فیفهم منه |
۹۲ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۹۲.mp3 | ۹۲ | ۱۶۱ | ۵ | أصل المبین نقیض المجمل فهو متضح الدلاله سؤا |
۹۳ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۹۳.mp3 | ۹۳ | ۱۶۲ | ۴ | وفصل المرتضى فقال الذی نذهب الیه ان المجمل |
۹۴ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۹۴.mp3 | ۹۴ | ۱۶۳ | ۳ | وأما ما یوهمه ظاهر عباره السید من تخصیصه المنع من |
۹۵ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۹۵.mp3 | ۹۵ | ۱۶۴ | ۲ | واحتج المرتضى على جواز تأخیر بیان المجمل بنحو ما ذکرناه |
۹۶ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۹۶.mp3 | ۹۶ | ۱۶۵ | ۱۰ | الثانی ان جواز التأخیر یقضی أن یکون المخاطب قد دل |
۹۷ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۹۷.mp3 | ۹۷ | ۱۶۶ | ۴ | الثالث ان الخطاب وضع للأفاده ومن سمع لفظ |
۹۸ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۹۸.mp3 | ۹۸ | ۱۶۷ | ۱۳ | فان قالوا لیس یجب أن یبین فی حال الخطاب کل مراد |
۹۹ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۰۹۹.mp3 | ۹۹ | ۱۶۸ | ۱۳ | وأما ثانیا فبالحل وتحقیقه أنه لا ریب فی افتقار |
۱۰۰ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۱۰۰.mp3 | ۱۰۰ | ۱۷۰ | ۴ | والعجب من السید أنه تکلم على المانعین من تأخیر |
۱۰۱ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۱۰۱.mp3 | ۱۰۱ | ۱۷۱ | ۰ | فان قلت هذا الزمان مستثنى من البین وانما یستقبح |
۱۰۲ | پخش فایل صوتی | ۸۲-۱۰۲.mp3 | ۱۰۲ | ۱۷۳ | ۷ | قوله حضور زمان الحاجه لیس بمؤثر فی دلاله اللفظ |